دست نوشته های محمد رضوانی پور

" نقد؛ لذت گشودن گره های کور متن "

دست نوشته های محمد رضوانی پور

" نقد؛ لذت گشودن گره های کور متن "

دوران عاشقی. امتیاز: ۲ از ۵ به غیر از جایزه بهترین فیلم­نامه، شاید انتظار هر جایزه ­ای را برایش داشتیم. برای فیلمی که ضربه اصلی را از همین فیلم­نامه ضعیف می­خورد. فیلم آنقدر مجذوب و محصور در ایده یک خطی خود است که از خیلی چیزهای دیگر غافل می­ماند. چند سوال بی پاسخ: اصولا مشکل شوهر با همسر خود چیست که باعث شده دست به چنین خیانتی بزند؟ آن هم زن وشوهری که زندگی نرمال و نسبتا خوبی دارند. تا به کی باید ایجاد کشش در قصه­ مان بیافتد بر دوش زنی که ناخواسته باردار شده و با سماجت می­خواهد بچه را نگه دارد؟ با چه منطقی باید سردرگمی و جهالت شخصیت اصلی زن در فیلم با پایانی باز رها شود؟ فکر می­کنم این­ها سوالاتی باشند که در صورت پاسخ داده شدن به آن­ها، می­توان از فیلم بیش­تر سخن گفت.

من دیگو مارادونا هستم.امتیاز: ۴ از ۵ یک فرافکنی جمعی برای کاهش عذاب وجدان عمومی. بعد از تیتراژی غیر معمول با دنیای شلوغ و پر هیاهویی مواجه می­شویم که در آن هر کس ساز خود را می­زند. چیزی که جلب توجه می­کند استفاده از تونالیته­ های رنگی متفاوت و البته هارمونیک به همراه نورپردازی پر کنتراست در یک فضای داخلی است که به خوبی همسو با مضمون و سبک فیلم عمل می کند. "من دیگو..." فیلمیست قصه گو، که این علاقه به داستان پردازی، از وفاداری کارگردانش به سینمای کلاسیک­ نشات می ­گیرد اما خبری از روایت خطی نیست بلکه اصلا فیلم با یک هندسه مارپیچ، از وسط و با موقعیت صابر ابر شروع می ­شود و به ابتدا و انتها می­زند. با یک سری از پاره روایت­ ها از آدم­ های مختلف مواجهیم که یک کل واحد را شکل می­دهند که طی آن، سکانس­ های تریلر گونه­ ی خشونت­ های هومن سیدی و ماجراهای ملودرام خانوادگی کنار هم­ اند، ژانرها در هم می­ آمیزند و در مجموع بینامتنیتی را در فیلم ایجاد می­کند که محصول تفکر کلاژ گونه فیلمساز است. اما در این هجو نامه­ طعنه آمیز، با جهان اجتماعی مخاطبان فاصله گذاری صورت می گیرد و یادآوری می ­شود که این صرفا یک فیلم سینمایی­ست نه آینه واقعیت. آن هم به وسیله شخصیت­ های فانتزی و خیالی­ ای که ساخته می شود مثل بابک حمیدیان، هومن سیدی و گلاب آدینه ­ای که بر هیچ کس پوشیده نیست حقه ­ای که طی آن، نقش دو نفر را بازی می­ کند. فیلم دارای یک منطق ابزورد به شدت به روز است و به نیازهای مخاطب عام توجه دارد و اولا برای سرگرمی و سپس برای انتقال پیام ساخته­ شده است. این یعنی همان حلقه گمشده سینمای ایران. به هر حال چیزی که اهمیت دارد این­ است که بهرام توکلی بهترین فیلم جشنواره۳۳ را ساخته است و یک اتفاق با سبکی نو را در سینمای ایران رقم زده­ است که در اکران عمومی قطعا بیش­تر از آن خواهید شنید.

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی