"وقتی «ایرانِ 2025» مسیر تاریخ راعوض میکند!" (نقد عکس روی جلد مجله تایم)
چقدر میمون و مبارک است که عکس روی جلد آخرین شماره مجله «تایم» در ایران و از لنز دوربین یک ایرانی ثبت شده است؛ اتفاقی نادر که هموطنان ایرانی را آنقدر به وجد آورد که تصویر جلد را به کرات در شبکههای اجتماعی دست به دست کردند. در تمام 92 سالی که از عمر این هفتهنامه معتبر آمریکایی میگذرد این نخستین بار است که یک عکاس هموطن موفق به کسب چنین افتخاری میشود. او کسی نیست جز نیوشا توکلیان که سابقه فعالیت حرفهای در مشهورترین نشریات بینالمللی از جمله همین مجله تایم، نیویورک تایمز و همچنین گردآوری مجموعه عکس در کشورهای مختلف خاورمیانه را در کارنامه دارد و به واقع جزو عکاسان مطرح کشور در عرصههای بینالمللی است. اما ذوقزدگیِ ناشی از غرور ملیمان را که کنترل کنیم، میرسیم به اصل مطلب و اینکه هدف «تایم» از پرداخت ویژه به موضوع «ایران 2025» چه بوده است؟ از دریچههای متعددی میتوان پاسخ این سوال را جست و جو کرد اما ما در اینجا قصد داریم تا به طور ویژه بر روی عکس روی جلد نشریه تمرکز کرده و آن را مورد بررسی قرار دهیم که قطعا شاهکلید مناسبی برای ردیابی نحوه بازنمایی ایران در گزارش «تایم» است.
ابژه عکس دختریست جوان و احتمالا دهه هفتادی که چهره، نوع پوشش و فیگورش در عین سادگی، مطابق با مد روز به نظر میرسند. رنگ پوست، مو و مردمک چشمها به همراه نوع حجاب و بافت لباس که به سبک گبه و گلیمهای سنتی دوخته شده، خبر از ویژگیهای تیپیکال یک پرسوناژ ایرانی و به طور کلی «شرقی» میدهند. در عین حال عناصری مانند اسمارت فونی که دختر در دست دارد و آسمانخراشهای پسزمینه، باعث شکلگیری فضایی مدرن و امروزی در تصویر میشوند. چیزی شبیه به بادبادک نیز در دست شخصیت است که کاملا در خدمت روایتگری عکس و ایجاد فضایی دراماتیک عمل میکند. اما در سمت چپ قاب، تیتر «ایران 2025» و این جمله سوالی: «چگونه ایرانِ دهه آینده، جهان را تغییر خواهد داد؟» نقش بسته است. تفسیر عکس را از همینجا شروع کنیم و نقشی که این تیتر به مثابه یک پیام زبانی ایفا میکند. میتوان گفت وظیفه متن در این تصویر نوعی هدایت دالی و مدلولی برای جلب توجه مخاطبان است که به تعبیر رولان بارت به آن «لنگرسازی» گفته میشود. این نشانهشناس شهیر فرانسوی پیرامون این موضوع در کتاب پیام عکس توضیح میدهد: «متن، خواننده را در میان مدلولهای تصویر راهنمایی کرده و او را وا میدارد تا برخی از مدلولها را پذیرفته و برخی دیگر را در نظر نیاورد. متن، با یک اعزام هوشمندانه، خواننده را دورادور به سمت معنایی از پیش تعیین شده رهنمون میسازد.» تصور کنید در عکس جلد نشریه، هیچ نوشتهای وجود نداشت و مخاطب تنها با یک عکس خام رو به رو میشد. در آن هنگام، بینهایت معنا و مفهوم در قالب معانی ضمنی و پنهان از عکس قابل برداشت بود و نهایتا باعث گنگی مخاطب و همچنین عدم انتقال پیام مورد نظر «تایم» میشد. اما همین نوشته کوتاه در گوشهای از عکس به خوبی مخاطب راهنمایی میکند که اولا مکان این عکس، ایران است و مساله اصلی نیز بر سر «آینده» این کشور و نقش مهم آن در تغییر مناسبات جهان است.
عکاس با ترکیببندی مناسب، استفاده هوشمندانه از رنگها و زیرکی در لحظه ثبت، موفق شده تا به خوبی فضاسازی کند و هندسهای موزون را در تصویر تشکیل دهد. خطوط افقی نردههای پایین قاب به همراه تونالیته سبز رنگ دریاچه(که هارمونی خوبی با رنگ صورتی موجود در لباس فرد برقرار کرده)، باعث تزریق آرامش و ثبات به عکس شدهاند. بعلاوه اینکه رنگ سیاه موجود در شال دختر و عنوان نشریه (TIME)در کنار سفیدی تیتر و آسمان، کانتراستی جذاب را شکل میدهند و همچنین باعث ایجاد تعادل تونال در سمت راست و چپ قاب میشوند. تیتر به خوبی در انتهای مسیر نگاه پرسوناژ قرار داده شده به طوری که انگار دختر مشغول نگاه کردن به چشمانداز نه چندان دوری به نام «ایران 2025» است در حالی که به نظر میرسد در حقیقت وی مقابل یک دوربین خانوادگی فیگور گرفته و در همین حین است که عکاس «تایم» همان لحظه را از زاویه دلخواه خود ثبت کرده است. همین مساله باعث شده تا فضای خارج از قاب در نظر بیننده این عکس، بسیار پر شور و حال جلوه کند. یک جمع صمیمی دوستانه یا خانوادگی در یک عصر پاییزی برای گذراندن اوقات فراغت و تفریح به نزدیکی دریاچه رفتهاند و دختر بعد از اینکه فرصت وزیدن باد را غنیمت شمرده و یک دل سیر بادبادکبازی کرده، به درخواست یک رفیق شفیق جواب مثبت داده تا جلوی دوربین او بایستد و عکس یادگاری بگیرد. اما مخاطب این لحظه را نه از زاویه رو به رو بلکه از زاویه کناری نظارهگر است در حالی که نگاه دختر متوجه دوربین نیست. این بیتفاوتی به عکاس یا به طور کلی خالق اثر هنری که یادآور برخی شمایلهای اشراف و نجبای دربار در نقاشیهای قرون وسطاییست، نوعی شکوه و غرور را به شخصیت دختر داده که البته عمودی بودن قاب نیز در ایجاد این حس بیتاثیر نیست.
نهایتا شاید مهمترین حرف عکس معطوف به کنار هم گذاشتن ویژگیهای سنتی و مدرنِ نسل جوان ایران است که اکنون اکثریت هرم سنی این کشور را تشکیل میدهند. جوانان امروز ایران بهمانند این دختر، همواره درون خود بریکولاژی از سنت و مدرنیته را حمل میکنند که طبق آن در عین حال که حجابِ تا حدودی اسلامی و پایبندی به طرحهای سنتی در مد لباس اهمیت دارد، اسمارتفونهای مدرن نیز به جزء جدانشدنی زندگی تبدیل شدهاند. «تایم» از بین جمعیت جوانان ایران، دختران را به عنوان نمادی از لطافت و زایش برجسته میکند که رشد و ترقی این قشر در عرصههای اجتماعی، همیشه یکی از عوامل موثر در موفقیت کشورهای در حال توسعه مانند ایران بوده است. این نشریه همچنین ترکیب سنت و مدرنیته در جوانان ایران را راهی برای ایفای نقش این قشر در مناسبات بینالمللی و حتی تغییر جهان توسط آنها معرفی میکند و همگام با مسئولین حکومتی جمهوری اسلامی ایران معتقد است: «ایرانِ 1404 (2025 میلادی) میتواند افقهای جدیدی را به چشم جهانیان باز کند.»
"این مطلب در شماره 637 مجله چلچراغ منتشر شده است."